tisdag 26 februari 2013

Volym eller?

Vattenbordet är en station i vattenleksrummet på torget. Här hade vi färgat vattnet för att få volym och mängd att bli tydligare i de genomskinliga mätglasen. Barnen mätte, jämförde och förflyttade vatten med stort fokus... Snart upptäckte barnen att färgen skiftade beroende på vilket mått man använde.




-"Kolla, kolla i den röda (decilitermåttet) blir vattnet lila!" De såg även skillnader i nyanser mellan det vita decilitermåttet och det genomskinliga måttet. -"I den vita blir det jätteljust och i de andra blir det lite ljust".


Några barn radade upp två stora och två små genomskinliga mått fulla med vatten. Deras upptäckt var att i de små måtten såg vattnet lite ljusare ut än i de stora måtten. Barnen hade flera spännande teorier om varför det blev så. Bl.a att tar man vatten från botten så blir det mörkare men tar man det på ytan blir det ljusare.

Här gör barnen långt fler upptäckter och på andra sätt än vi tänkt från början. Vi märkte att barnen fascinerades mer av färgen på vattnet och hur vattnet kunde skifta nyanser än att mäta volym. Detta tog vi fasta på till nästa tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar